20. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy "Jazz bez..."
Zapraszamy na retransmisję koncertu Adam Wendt & Friends
Obejrzyj rozmowę z Anną Marią Jopek i Piotrem Wojtasikiem
3 grudnia (czwartek), godz. 19.00
Marek Bałata & Dominik Wania / Impomptus
Marek Bałata – improwizujący wokalista jazzowy. Wykonuje głównie swoje oryginalne kompozycje, transkrypcje utworów F.Chopina oraz standardy jazzowe i pieśni różnych kompozytorów m.in. Zygmunta Koniecznego, Andrzeja Zaryckiego, Włodka Pawlika-zdobywcy Grammy 2014. Jest producentem muzycznym i wykonawcą jazzowej adaptacji Mszy Kreolskiej „Misa Criolla” Ariela Ramireza. Występował w musicalowej adaptacji powieści I.B. Singera "Sztukmistrz z Lublina" w Teatrach Warszawy i Wrocławia oraz niemieckojęzycznej wersji (Der Zauberer von Lublin) w Niemczech i Austrii. Również w adaptacji "Krwawe Gody" (wg F.G.Lorca) w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz ostatnio w adaptacji „Dzieje Grzechu” St.Żeromskiego w Teatrze Capitol.
W 1996 założył oryginalny międzynarodowy zespół "CANTABILE IN JAZZ" w którym występowały wybitne wokalistki Urszula Dudziak, Michele Hendricks, Judy Niemack oraz basiści Mariusz Bogdanowicz, Anthony Jackson, A.Skrzypek.
Inny projekt to TRILOGY czyli Art Lande (USA), Gunter Wehinger (A) i Marek Bałata (PL). Firma Gowi wydała CD Live "TRILOGY" a zespół odbył w 1999 r. trasę koncertową po USA z gościnnym udziałem Paula McCandlessa w sławnym klubie Yoshi’s w Oakland.
Jest również solistą w wielu oratoriach, które były wielokrotnie prezentowane w kraju, USA i Kanadzie.
Marek Bałata koncertował z takimi nazwiskami jazzu jak między innymi: Billy Hart, Steve Davis, Ernie Adams, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Peter Madsen, Jeanfrancois Prins, Jack Van Poll, Marco Piludu, Andy Manndorff, Ronnie Burrage, Frank Lacy, Joris Teepe, John Betsch i niemal wszystkimi najwybitniejszymi artystami polskimi z J.P.Wróblewskim, A.Dutkiewiczem, Z.Namysłowskim, K.Jonkiszem, H.Miśkiewiczem, A.Jagodzińskim i P.Wojtasikiem na czele. Koncertował w Europie z austriackim quartetem SONGLINES oraz KLEZMOKUM i KLEZ EDGE z leaderem Burtonem Greene.
Jego ostatnia wyjątkowa produkcja to koncert NIEMEN-WSPOMNIENIE oraz MAŁA MSZA ORGANOWA J.HAYDNA w oprac. Tadeusza Leśniaka i improwizowana poezja w locie oraz wariacje na temat standardów i własne kompozycje w duecie IMPROMPTUS z Dominikiem Wanią.
Od początku lat 90-tych, 16-razy zwyciężał w corocznym plebiscycie JAZZ TOP pisma Jazz Forum w kategorii Wokalista Jazzowy. Występował na scenach Europy, Kanady, USA i Japonii.
Dyskografia:
MAREK BAŁATA & DOMINIK WANIA / KOLĘDY IMPROMPTUS - okoart 2016 (5 gwiazdek w Jazz Forum)
ZAGAJEWSKI / PAWLIK – Mów spokojniej > gap 2015
MAREK BAŁATA & KRZYSZTOF ŚCIERAŃSKI na żywo w radiu Koszalin / DVDiCD
Włodek Pawlik – STRUNY NA ZIEMI / Włodek Pawlik, L.Szafran, M.Bałata, P.Pańta,C.Konrad KRAJOBRAZ RZECZY PIĘKNYCH – Andrzej Zarycki (zaszafie.pl)
SONGLINES - / H.V.Kalnein / M.Balata / U.Rennert / A.Tang / Gregor Hilbe (TCB – Montreux )
KLEZ EDGE - Burton Greene / P.Robinson / M.Balata / L.Fishkind / R.Haliffi (Tzadik)
Marek Bałata, Z.Namysłowski, J.Niedziela, K.Ścierański / EWA KARPF WIERSZE (Trans Art. )
Marek Bałata / Art Lande / Gunter Wehinger - T R I L O G Y (Gowi)
Marek Bałata - V O I C E P A I N T I N G S (KochJazz)
Marek Bałata - K O L Ę D Y (KochJazz)
Sławomir Kulpowicz featuring Marek Bałata - S A M A R P A N S O N G S (KochJazz)
Krzysztof Ścierański - F A R A W A Y F R O M H O M E (Soundpol)
W. Nahorny / B. Loebl - K O L Ę D Y N A C A Ł Y ROK (Polonia)
POP ORATORIUM MIŁOSIERDZIE BOŻE (Lum 001)
PSALMY DAWIDA (Lum 003)
Marek Bałata, zdj. Łukasz Gągulski
Dominik Wania, zdj. Marek Bałata
4 grudnia (piątek), godz. 19.00
Piotr Wojtasik Quintet feat. Anna Maria Jopek
Po jednej stronie jest grupa wykonawców, którzy tworzą to, co czują i następnie prezentują to publiczności. Z drugiej strony są artyści, którzy wychodzą na scenę, aby zagrać publiczności to, co chce usłyszeć. My jesteśmy w tej pierwszej grupie. Tytuł jest więc nieco przewrotny, przekorny. „To whom it may concern” – tak tytułuje się oficjalne pisma, oznacza „do wszystkich zainteresowanych”. – Piotr Wojtasik.
Zespół wystąpi w składzie:
Piotr Wojtasik – trąbka,
Anna Maria Jopek – wokal,
Marcin Kaletka – saksofon,
Michał Tokaj – fortepian,
Michał Barański – kontrabas,
Kazimierz Jonkisz – perkusja.
Artyści zaprezentują materiał z płyty „To Whom it May Concern”. Gościem specjalnym koncertu będzie Anna Maria Jopek.
ONLY VERY FEW PEOPLE:
https://soundcloud.com/user-220153469/only-very-few-people
FB: https://www.facebook.com/piotrwojtasikmusic/
Piotr Wojtasik – wirtuoz trąbki, znakomity improwizator i kompozytor, od przeszło 30 lat przemawia własnym, niepowtarzalnym, muzycznym językiem. Nagrywał i koncertował w większości krajów Europy, w Maroku, Izraelu, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach. W latach 80. i 90. reprezentował nurt nowoczesnego bop’u, który obecnie przyjął formę bardziej indywidualną, opartą w części na jazzie modalnym z niewielkimi elementami free i muzyki etnicznej. Stale współpracuje z takimi muzykami jak: John Betsch, Joris Teepe, Viktor Tóth, Steven McCraven, Nicolas Simion, Michał Barański, Michał Miśkiewicz, Michał Tokaj.
Od lat zapraszany jest do współpracy przez legendarnego saksofonistę Billy’ego Harpera. Brał udział w licznych projektach specjalnych z udziałem gigantów światowego jazzu, takich jak: Kenny Garrett, Joe Lovano czy Archie Shepp. Równocześnie występował jako sideman w innych zespołach, w skład których wchodzili muzycy takiej rangi, jak: Victor Lewis, George Cables, Kirk Lightsey czy Joe LaBarbera. Jest jednym z niewielu polskich muzyków, którzy są cyklicznie zapraszani do międzynarodowych projektów, takich jak: Michel Donato Quintet czy European Jazz Ensemble. Gościnnie wziął udział w nagraniu ponad kilkudziesięciu albumów.
Na swoim koncie ma 11 autorskich płyt, które zdobyły wysokie uznanie wśród krytyków i melomanów. Albumy „Circle” oraz „Hope” otrzymały prestiżową nagrodę polskiej branży muzycznej – Fryderyka. Pozostałe, w większości, były do niej nominowane. Sam Wojtasik otrzymał dwa Fryderyki w 2008 roku w kategorii Muzyk Jazzowy Roku oraz jako autor Najlepszej Jazzowej Płyty Roku, właśnie za album „Circle”. Wielokrotnie zwyciężał w rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum. Najnowsza płyta „To Whom it May Concern” ukazuje wrażliwość Wojtasika zarówno w sferze wykonawczej, kompozytorskiej, jak i w pieczołowicie dobranej obsadzie muzyków.
Piotr Wojtasik, zdj. Łukasz Szemełej
Anna Maria Jopek - absolwentka klasy fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Studiowała również na wydziale Filozofii UW i śpiew u prof. Darii Iwińskiej, nauczycielki swojego Taty. Wychowana za kulisami zespołu „Mazowsze", w którym występowali jej rodzice, za najsilniejsze źródło fascynacji uważa muzykę ludową. Obok adaptacji tradycyjnych pieśni, śpiewa również własne piosenki. Otrzymała wiele nagród: Wiktorów, Fryderyków, złotych i platynowych płyt, miała zaszczyt wystąpić z najbardziej podziwianymi przez siebie śpiewakami swoich czasów, takimi jak: Marek Grechuta, Jeremi Przybora, Sting i Bobby McFerrin. Kiedy nie ma pandemii pracuje w najróżniejszych miejscach świata, zawsze blisko swoich Dzieci i kotów. Biega półmaratony.
Anna Maria Jopek
5 grudnia (sobota), godz. 19.00
NEW BONE
New Bone to kwintet jazzowy złożony z samych uznanych muzyków. Pięcioma, w tym trzema autorskimi, płytami utwierdził swoja pozycje na polskim rynku jazzowym. O ich dotychczasowych dokonaniach niezwykle entuzjastycznie wypowiadali się cenieni w tej branży artyści i dziennikarze tacy jak: Jarek Śmietana, Piotr Baron czy Bogdan Chmura. Pozytywny oddźwięk w branżowej prasie, zarówno polskiej jak i zagranicznej, przyczynił się do wzrostu zainteresowania zespołem poza granicami naszego kraju. Dziś grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu. Obecnie planowane i organizowane są kolejne zagraniczne występy.
Do tej pory formacja zaprezentowała się w ramach drugiej edycji festiwalu Polskie Gwiazdy Światowego Jazzu w Moskwie, a take w czasie Międzynarodowego Delhi Jazz Festival w 2013r. Grupa była równie jedna z gwiazd Varna Summer International Jazz Festival w Bułgarii w 2014r. oraz brała dział w festiwalu Art Jazz Cooperation – Ukraina 2015 r. W lutym 2014r. zespół przy współpracy z Instytutem Polskim w Moskwie po raz kolejny zagrał dla rosyjskiej publiczności. Tym razem w dalekim Uralu zaprezentował swoja muzykę w Czelabińsku i renomowanym klubie Ever Jazz w Jekaterynburgu. W marcu 2015 r. New Bone wystąpił w Filharmonii Narodowej w Mińsku na Białorusi na koncercie, którego współorganizatorem był Instytut Polski. Warto dodać, że zespół w czasie pobytu w Indiach zapisał się także w historii jako pierwsza formacja, która zagrała koncert jazzowy na żywo w Kaszmirze! W listopadzie 2018r. na oficjalne zaproszenie Konsulatu Generalnego w Kaliningradzie, zespół wystąpił w ramach cyklu – „Jazz w Filharmonii”, gdzie został gorąco przyjęty przez rosyjską publiczność. W grudniu 2019 r. po raz kolejny odwiedził Białorus, gdzie wystąpił w Teatrze Dramatu i Muzyki w Brześciu.
W grudniu 2019 r. zespół Tomasza Kudyka nagrał kolejną, szósta płytę w swoim dorobku. Album zatytułowany „Longing” ukazał się już w marcu za pośrednictwem wydawnictwa CM Records. Krakowska grupa swoimi poprzednimi nagraniami
zdobyła przychylność zarówno krytyków, jak i publiczności, która entuzjastycznie reaguje na prezentowana podczas koncertów muzykę. Najnowszy album z autorskimi kompozycjami lidera zespołu, Tomasza Kudyka, został zarejestrowany w Studio Polskiego Radia S4 im. J. Wasowskiego w Warszawie.
Tomasz Kudyk – lider zespołu New Bone dedykuje najnowszy album „Longing” swojemu Tacie – Janowi Kudykowi, wieloletniemu liderowi legendarnej jużgrupy Jazz Band Ball Orchestra. W sesji nagraniowej wzięli udział stali członkowie kwintetu: Tomasz Kudyk – trąbka, flugelhorn, Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy, Dominik Wania – fortepian, Maciej Adamczak – kontrabas, Dawid Fortuna – perkusja. Na płycie znajda się autorskie kompozycje Tomasza Kudyka, z wyjątkiem jednego utworu „Head Dizziness”, napisanego przez Jana Kudyka, a zaaranżowanego przez Wojtka Groborza. Słuchając kompozycji lidera New Bone z poprzednich płyt, możemy spodziewać się muzyki pełnej liryzmu i pewnej nostalgii utrzymanej w formie jazzowej narracji. Źródło inspiracji sięga głównego nurtu tej muzyki, wykształconego w połowie ubiegłego wieku.
Tomasz Kudyk chciałby poprzez te płytę, a przede wszystkim muzykę, wyrazić wdzięczność i szacunek dla swojego Taty, który na początku jego drogi muzycznej był dla niego inspiracja i autorytetem. „To dzięki Tacie, jestem w tym miejscu dzisiaj i robie to, co On …” – wspomina lider New Bone.
Projekt w dużej części został dofinansowany z ramienia Urzędu Miasta Krakowa oraz firmy Tactica Pharmaceuticals.
Skład zespołu:
Tomasz Kudyk – trąbka,
Bartłomiej Prucnal – saksofon,
Dominik Wania – fortepian,
Maciej Adamczak – kontrabas,
Dawid Fortuna – perkusja.
New Bone
New Bone "Longing": recenzja - maja 05, 2020
Płytą, od której zacząłem swoją przygodę z jazzem był Kujaviak goes funky Namysłowskiego, ale pierwszą którą kupiłem – Flying Home Jazz Band Ball Orchestra. I choć od tamtej pory w swych eksploracjach znacząco odbiłem od nurtu jazzu tradycyjnego to ten zespół i ta płyta mają ważne miejsce w mojej płytotece. Współzałożycielem i liderem JBBO był zmarły przed pięcioma laty trębacz Jan Kudyk. Teraz powraca wspomnienie o nim, wspomnienie niezwykłe bo muzyczne i osobiste, wspomnienie jego syna – Tomasza Kudyka, również trębacza, który liderując kwintetowi New Bone, najnowszą, szóstą płytę zatytułowaną Longing w całości zadedykował właśnie swemu ojcu. „To dzięki Tacie jestem w tym miejscu dzisiaj i robię to, co On” – uzasadnia krótko motyw wydania tej płyty Tomasz Kudyk. W nagraniu Longing wzięli udział stali członkowie kwintetu – obok lidera Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy, Dominik Wania – fortepian, Maciej Adamczak – kontrabas i Dawid Fortuna – perkusja. Skład - dream team, co wyraźnie słychać na płycie, wypełnionej autorskimi kompozycjami Tomasza Kudyka a dodatkowo także utworem jego ojca Head Dizziness (w aranżacji Wojtka Groborza). Płyty dedykowane bliskim osobom przez intymną więź z nimi, wspomnienia, wspólne losy, mają ogromny ładunek emocjonalny, są publiczną manifestacją swoich najskrytszych i najbardziej osobistych odczuć. Słychać to było chociażby w przypadku niezwykłej Miss B. Leszka Żądły, słychać to również na Longing. W ten nastrój wprowadza nas Prologue grany solo przez Tomasza Kudyka. Jednak introdukcja nie definiuje całej płyty, a materiał który się na niej znajduje łączy melancholię z żywiołowym, energicznym post bopem. Klimat nostalgii wydziera z Awakening – rozpoczyna go solo Kudyka, po chwili dołącza oniryczny fortepian i ledwie muskana perkusja. Momentem, który przykuwa ucho jest „mięsista” gra Adamczaka na kontrabasie w połowie utworu. No i nadchodzi czas na Prucnala, którego saksofon stawia dodatkowe pieczęcie na tej lirycznej uczcie. Melancholijny jest również tytułowy Longing – rozpoczyna się podobnie: solo Kudyka i dołączający do niego Wania, ale tym razem zostają wyłącznie we dwóch, tworząc dialog z pogranicza sacrum i profanum. Metafizyka! Czas na żywioł: Heritage, Blufes to emanacja doskonalej korelacji zachodzącej między muzykami: pracowita sekcja rytmiczna zagęszczająca akcję „jak trza” kładzie dobre podwaliny na popisy dęciaktów: Kudyka i Prucnala. Head Dizziness autorstwa Jana Kudyka, został przetransformowany na post bop zyskując rozkołysany charakter z akcjami solowymi i grą unisiono. Podobna sylistyka jest w So Confused, a zamykający płytę Farewell to z jednej strony nawiązanie do parad nowoorleańskich, a z drugiej utwór z największym potencjałem do jazzowej improwizacji na koncertach. Tylko gdzie te koncerty? Koronowirus zredefiniował wszystko, ale mam wielką nadzieję, że niedługiej przyszłości uda mi się zobaczyć New Bone na żywo. W moim osobistym rankingu Longing jest płytą "numero uno" jeśli chodzi o polską scenę jazzu w pierwszej dekadzie roku 2020.
P.S. Panie Tomaszu – świetne solówki Pan tworzysz – może czas na album „tylko na trąbkę”?
Michał Dybaczewski Kurier Lubelski, Jazz Press
Zapowiedź płyty New Bone pt. "Longing"
6 grudnia 2020 (niedziela), godz. 19.00
Adam Wendt & Friends
Grupa wykonująca, jak sami tworzący ten zespół muzycy nazywają: akustyczny "Rhythm & Jazz". Niespotykana nazwa tego stylu i sposób grania odzwierciedlają dokładnie to co można usłyszeć w tej muzyce, czyli funkowo-twistowy mainstream z dużymi wpływami Jamesa Browna, J.C.Adderleya, Stanleya Turrentine'a.
Zespół prezentuje akustyczny nurt muzyki jazzowej z mocno zaznaczonymi korzeniami bluesowymi i rhythm&bluesowymi. Pełen słowiańskiej energii i żywiołowej ekspresji repertuar grupy, entuzjastycznie odbierany przez słuchaczy podczas koncertów, to program autorski, czyli kompozycje lidera formacji.
Skład zespołu to muzycy ze ścisłej czołówki polskiej sceny jazzowej, wysoko klasyfikowani w ankietach muzycznych z ogromnym doświadczeniem i dorobkiem artystycznym.
Skład zespołu:
Adam Wendt – saksofon,
Wojciech Niedziela – fortepian,
Zbigniew Wrombel – kontrabas,
Marcin Jahr – perkusja.
Adam Wendt
Adam Wendt z zespołem