Protokół z posiedzenia
Jury 42. Biesiady Teatralnej - Konfrontacji Zespołów Teatralnych Małych Form w Przemyślu
Jury w składzie:
Joanna Trzepiecińska – przewodnicząca
Marcin Bortkiewicz
Łukasz Drewniak
Rafał Fudalej
po obejrzeniu w dniach 26-28 sierpnia 2021 roku 12 prezentacji konkursowych i burzliwej, aczkolwiek niezwykle merytorycznej dyskusji przygotowało następujący werdykt:
Złoty Róg Myśliwski Króla Jana wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 3500 złotych zł ufundowaną przez Marszałka Województwa Podkarpackiego otrzymuje Teatr Fieter z Ozimka za spektakl N.K.R. wg tekstu Arnolda Weskera w reżyserii Roberta Konowalika.
Srebrny Róg Myśliwski Króla Jana wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 3000 zł ufundowaną przez Dyrektora Centrum Kulturalnego trafia do Zespołu Teatralnego Sceny „i” z Młodzieżowego Domu Kultury im. Andrzeja Bursy w Krakowie za spektakl Tableaux Vivants w reżyserii Joanny Rudkowskiej i zespołu.
Brązowy Róg Myśliwski Króla Jana wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 2500 złotych ufundowaną przez Wójta Gminy Horyniec jest od dziś własnością młodego zespołu Teatru V w Siedlcach za spektakl W oczy mi patrz: recital Samanty wg scenariusza i w reżyserii Wiktorii Wonschik.
Nagrody indywidualne jury rozdzieliło w następujący sposób:
Złotą Misę Borowiny wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 1100 złotych ufundowaną przez Centrum Kulturalne w Przemyślu zdobyła Angelika Panas za monodram Ja, Mania we własnej reżyserii na podstawie sztuki Artura Pałygi.
Srebrną Misę Borowiny wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 900 złotych ufundowaną przez Centrum Kulturalne w Przemyślu, nagradzamy Grzegorza Reszkę autora jednoaktówki Bolero wystawionej przez Teatr Kapslok z Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów w Warszawie we własnej reżyserii.
Brązową Misę Borowiny wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 700 złotych ufundowaną przez Centrum Kulturalne w Przemyślu otrzymuje Piotr Wawer za scenariuszowe opracowanie tragicznego zdarzenia z własnego życia w spektaklu Po prostu wyreżyserowanym przez Weronikę Szczwińską i wyprodukowanym przez Teatr InSzPer w Urlach.
Ponadto jury przyznało następujące wyróżnienia:
Wyróżnienie specjalne wraz z nagrodą pieniężną w wysokości 600 złotych ufundowane przez Centrum Kulturalne w Przemyślu dla Amatorskiego Teatru Towarzyskiego ze Stowarzyszenia Kulturalno-Oświatowego Węglin Północy w Lublinie za spektakl Teatr Amatorski na podstawie sztuki Michała Bałuckiego i w reżyserii Dariusza Borucha i zespołu.
Jury postanowiło przyznać dwa honorowe wyróżnienia:
aktorowi Krzysztofowi Olejniczakowi z zespołu Teatru THE M.A.S.K. z Bielska Podlaskiego za rolę Męża/Sąsiada w spektaklu Reality Show(s). Kabaretu o rzeczach strasznych w reżyserii Mateusza Sacharzewskiego
oraz
aktorce Marii Łojek za rolę Babci Eugenii w Tangu Sławomira Mrożka w reżyserii Marii Bembenek z Amatorskiego Teatru Dramatycznego im. Józefa Żmudy z Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli.
Jury 42. Edycji Biesiady Horynieckiej wyraża podziękowania dla organizatorów za to, że w trudnym czasie pandemii i powracających lockdownów udało się doprowadzić do spotkania artystów teatrów amatorskich i ich publiczności w nowym terminie i nowym miejscu. Przemyskie prezentacje konkursowe zachowały ducha horynieckiego festiwalu, jury dziękuje za temperaturę porannych omówień rywalizujących ze sobą twórców i przedstawień oraz żywy odbiór spektakli. Nowe miejsce, w którym odbyła się Biesiada dodało festiwalowi inny odcień emocji, wpisało go w życie miasta, otworzyło zespoły na odmienne doświadczenia konkursowego grania. Mamy nadzieję, że festiwal nie tylko wróci za pół roku w ferie do Horyńca Zdroju, ale będzie miał też, drugą, letnią odsłonę organizowaną właśnie w Centrum Kulturalnym w Przemyślu. W dobie nieustającego lęku o los teatru, o kondycję artysty i wierność widza warto by teatr amatorski nie tylko bronił dawno zdobytych przyczółków, ale wręcz przeciwnie – rozrastał się, zyskiwał nowe konteksty. Podpowiadamy organizatorom następujące hasło przewodnie kolejnych – miejmy nadzieję na stałe podwójnych edycji Biesiady w Horyńcu i Przemyślu, zimą i latem: Jedna idea, dwa festiwale, jeszcze więcej nagród. Polski teatr amatorski zdecydowanie zasługuje na taki deszcz... nagród!
Zobacz zdjęcia z pierwszego dnia
Zobacz zdjęcia z drugiego dnia
Zobacz zdjęcia z trzeciego dnia