• Slider 837
  • Slider 834
  • Slider 815
  • Slider 795
  • Slider 842

Regionalny Przegląd Kapel Ludowych i Zespołów Śpiewaczych w Kańczudze

23 maja w Kańczudze po raz kolejny odbył się Regionalny Przegląd Kapel Ludowych i Zespołów Śpiewaczych - edycja on-line. Tegoroczna impreza była wyjątkowa gdyż ze względów epidemicznych Jury dokonało oceny zgłoszeń na podstawie nagrań video nadesłanych przez uczestników.

Po wysłuchaniu przez komisję 23 nagrań w kategoriach: kapele ludowe, zespoły śpiewacze, soliści-śpiewacy, soliści-instrumentaliści i „Duży-Mały” przyznano nagrody i wyróżnienia pieniężne oraz nominacje do Ogólnopolskich Festiwali:

55. "Sabałowych Bajań" Festiwalu Folkloru Polskiego w Bukowinie Tatrzańskiej, który odbędzie się 4-8 sierpień 2021 r.

55. Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą, który odbędzie się 27-29 sierpnia 2021 r.

Organizatorami imprezy jest Centrum Kulturalne w Przemyślu oraz Ośrodek Kultury Miasta i Gminy w Kańczudze.

Koncert Laureatów Przeglądu nominowanych do Ogólnopolskich Festiwali odbędzie się 30 maja 2021 r. o godz. 15.00 - również on-line, transmitowany będzie za pośrednictwem strony internetowej Organizatorów.

Dziękujemy uczestnikom Przeglądu za przystąpienie do Konkursu oraz gratulujemy zdobytych nagród i wyróżnień. To dzięki Wam nasze dawne śpiewacze i muzyczne tradycje ludowe trwają mimo zmieniających się realiów.

 

Obejrzyj zdjęcia z obrad jury

 

 

 

Protokół
z obrad komisji artystycznej oceniającej uczestników
Regionalnego Przeglądu Kapel Ludowych i Zespołów Śpiewaczych - edycja on-line będącego eliminacjami do:
- 55. Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym
- 55. „Sabałowych Bajań” Festiwalu Folkloru Polskiego w Bukowinie Tatrzańskiej
w Kańczudze dnia 23 maja 2021 r.

 

Komisja w składzie:
1.    Katarzyna Ignas – etnograf,
2.    Agata Witowicz – etnomuzykolog,
3.    Bartosz Gałązka – folklorysta

po obejrzeniu i wysłuchaniu 23 prezentacji konkursowych w poszczególnych kategoriach kierując się postanowieniami regulaminu przyznała następujące nagrody i wyróżnienia:

 

Kategoria zespoły śpiewacze:

Trzy równorzędne I Miejsca otrzymują:

•    Zespół Śpiewaczy „Dębowianie” z Dębowa, gm. Gać
wraz z nominacją do 55. OFKiŚL w Kazimierzu Dolnym

•    Zespół Śpiewaczy „Galicjanki z Roztocza” z Narola
wraz z nominacją do 55. „Sabałowych Bajań” w Bukowinie Tatrzańskiej

•    Ludowy Zespół Śpiewaczy „Dolanie” z Gniewczyny Trynieckiej, gm. Tryńcza

 

Dwa równorzędne II Miejsca otrzymują:

•    Zespół Śpiewaczy „Krzeczowiczanki” z Krzeczowic, gm. Kańczuga

•    Zespół Śpiewaczy „Stokrotki” z Cewkowa, gm. Stary Dzików

 

Trzy równorzędne III Miejsca otrzymują:

•    Stowarzyszenie Zespołu Pieśni Biesiadnej „Wierzbianie” z Wierzbnej, gm. Pawłosiów

•    Zespół Śpiewaczy „Studzienczanki” ze Studziana, gm. Przeworsk

•    Zespół Śpiewaczy z Maćkówki, gm. Zarzecze

 

Kategoria soliści - śpiewacy:

Równorzędne Nagrody otrzymują:

•    Zofia Sokół z Gniewczyny Trynieckiej, gm. Tryńcza
wraz z nominacją do 55. OFKiŚL w Kazimierzu Dolnym

•    Kazimierz Rzemyk z Ujeznej, gm. Przeworsk,
wraz z nominacją do 55. „Sabałowych Bajań” w Bukowinie Tatrzańskiej

Wyróżnienie otrzymuje:

•    Joanna Broda z Krzeczowic, gm. Kańczuga

 

Kategoria kapele ludowe:

I Miejsce wraz z nominacją do 55. OFKiŚL w Kazimierzu Dolnym otrzymuje:

•    Kapela Ludowa z Gniewczyny Łańcuckiej, gm. Tryńcza

Dwa Wyróżnienia otrzymują:

•    Kapela Ludowa „Gacoki” z Gaci

•    Kapela „Mazurskie Muzykanty” z Mazur, gm. Raniżów

 

Kategoria soliści – instrumentaliści:

Dwa I Miejsca otrzymują:

•    Piotr Markocki, cymbalista z Podlesia, gm. Grodzisko Dolne
wraz z nominacją do 55. OFKiŚL w Kazimierzu Dolnym

•    Agnieszka Rydzik, cymbalistka z Grodziska Dolnego
wraz z nominacją do 55. „Sabałowych Bajań” w Bukowinie Tatrzańskiej

II Miejsce dla:

•    Aleksandry Rydzik, cymbalistki z Grodziska Dolnego

III Miejsce dla:

•    Ryszarda Hanejki, klarnecisty z Gaci

Wyróżnienie dla:

•    Andrzeja Mozgały, cymbalisty z Lutoryża, gm. Boguchwała

 

Kategoria „Duży-Mały”:

Komisja w tej kategorii nie przyznała nominacji do ww. Festiwali.

Cztery równorzędne Wyróżnienia otrzymują:

•    Martyna Niemiec z mistrzynią Zofią Sokół z Gniewczyny, gm. Tryńcza
•    Aleksandra Majcher i Anna Statek z mistrzynią Marią Dudek z Sieteszy, gm. Kańczuga
•    Martyna Pigan z mistrzem Michałem Rydzikiem z Cieplic, gm. Adamówka
•    Przemysław Dyndał z mistrzem Michałem Rydzikiem z Majdanu Sieniawskiego, gm. Adamówka

 

Komisja konkursowa przyjęła z uznaniem repertuar zaprezentowany w trakcie dzisiejszego przeglądu. Cieszy liczna reprezentacja staropolskich pieśni śpiewanych m.in. w wojsku austriackim: archaicznej pod względem muzycznym „Kalinejki” w wykonaniu zespołu Krzeczowiczanki, pieśni ze Studziana opartej na melodii chodzonego („Jakem ja se z karczmy szeł”) oraz ballady „Oj, w lesie, w lesie”. Niezwykłe były prezentacje obrzędowych śpiewów weselnych i żniwnych z terenów Pogranicza polsko-ruskiego (okolic Narola), a zupełnie wyjątkowa – przecudnej urody haiwka (hahułejka) „Pidu ja sy na hahułojku”. Wartościowe propozycje stanowiły – jak zawsze – kolędy życzące z Przeworskiego; cenne były pieśni odpustowe z Jarosławia i Nowosielec; szczególny podziw wzbudziło wykonanie pieśni pt. „Maria Magdalena w świecie się kochała” przez zespół z Dębowa, który zaśpiewał ten utwór z szacunkiem do ametrycznej, chorałowej melodii oraz do pierwowzoru tekstu słownego.

Zachęcamy do dostosowania sposobu wykonania do charakteru pieśni. Prosimy, by nie modyfikować (a w szczególności nie „postarzać” i nie stylizować na gwarę) tekstów pieśni, które w swej oryginalnej postaci stanowią w wystarczającym stopniu świadectwo dawnej kultury.

Prosimy o sięganie do tradycyjnego repertuaru, o korzystanie z przekazów (nagrań, zapisków, zeszytów muzykanckich), poszukiwanie repertuaru z własnego regionu/okolicy i możliwie wierne jego odtwarzanie, by przechować tradycję dla przyszłych pokoleń. Zalecamy ćwiczenia techniki gry i śpiewu, nieuleganie współczesnym manierom w zakresie śpiewu, ale o kultywowanie prostego, naturalnego sposobu śpiewania.

Zawodowym muzykom, zajmującym się odtwarzaniem folkloru – poszukiwanie ludowego charakteru wykonań, słuchanie nagrań muzyki ludowej, a także „obcowanie” z tą muzyką na żywo, np. na festiwalach i przeglądach. W miarę możliwości należy przyswajać sobie taki repertuar drogą naturalną, czyli słuchową, a zapis nutowy traktować jako „pomoc” – tak jak to dawniej bywało wśród ludowych muzykantów.

Komisja gratuluje wszystkim uczestnikom przeglądu i dziękuje za ich zaangażowanie w tak trudnym dla kultury czasie.

Fundatorami nagród są Centrum Kulturalne w Przemyślu oraz Ośrodek Kultury Miasta i Gminy w Kańczudze.

 

Kańczuga, 23.05.2021 r.

  • Biesiada TeatralnaOgólnopolski Festiwal Kapel Folkloru MiejskiegoKarpackie Biennale Grafiki Dzieci i MłodzieżyJazz bez

  • Budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych

Copyright © 2021 Centrum Kulturalne w Przemyślu | Wszelkie prawa zastrzeżone