• Slider 837
  • Slider 834
  • Slider 815
  • Slider 795
  • Slider 842

Wolfgang Amadeusz Mozart "Requiem d-moll KV 626"

Plakat zapraszający na koncert. Jako tło pięciolinie oraz dwie figury aniołów z kościoła. Treść powtórzona w artykule. 

 

Wolfgang Amadeusz Mozart

Requiem d-moll  KV 626

 

Kościół oo. Karmelitów Bosych pw. św. Teresy od Jezusa w Przemyślu

6 sierpnia 2022, godz. 20.00

 

Wykonawcy:

Olga Pasiecznik - sopran

Rafał Tomkiewicz - kontratenor

Krystian Adam Krzeszowiak - tenor

Peter Kooij - bas

BAROQUE COLLEGIUM 1685 - Chór i Orkiestra

Agnieszka Żarska - kierownictwo artystyczne, dyrygent

 

Zbigniew Chrzanowski - prowadzenie

 

Wstęp wolny

 

Wolfgang Amadeo Mozart (1756-1791)
„Requiem” d-moll  KV 626

Mozartowskie arcydzieło, zamykające twórczość genialnego kompozytora, zostanie zaprezentowane przez międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 - Chór i Orkiestrę na instrumentach historycznych oraz grono znakomitych i uznanych solistów, pod dyrekcją Agnieszki Żarskiej. Partie solowe wykonają: Olga Pasiecznik, Margot Oitzinger, Krystian Adam Krzeszowiak oraz Peter Kooij.

Okoliczności powstania słynnego „Requiem” do dziś pozostają niewyjaśnione. Mozart nie zdążył ukończyć dzieła. Jego dłonią zapisane są w całości początkowe części Requiem, a następnie naszkicowane najważniejsze muzyczne idee, aż do części „Hostias”. Ostatnim zapisanym motywem jest charakterystyczny motyw przemiany-przejścia ze śmierci do życia „transiret” w partii skrzypiec. Zakłada się, że brakującą instrumentację oraz końcowe części dzieła opracował jeden z uczniów Mozarta.

„Requiem” powstało na zlecenie księcia von Walsegg, pasjonata muzyki zaprzyjaźnionego z wieloma kompozytorami tamtych czasów. Książę zapragnął zadedykować wyjątkowe dzieło swojej przedwcześnie zmarłej, ukochanej żonie Annie. „Requiem” miało powstać na rocznicę jej śmierci i być wykonane 14 lutego 1772 roku. Jak wiadomo Mozart nie dożył tej chwili, zmarł nagle 5 grudnia 1771 r. Zlecenie księcia opiewało na znaczną sumę i o jego terminowe dostarczenie zabiegała żona Mozarta Konstancja, angażując ostatecznie jego ucznia Franza Süssmayera do opracowania brakujących części mszy.

Kanwą dla powstania dzieła są wybrane części łacińskiej Missa pro defunctis, w tym nie funkcjonująca już dzisiaj w liturgii sekwencja Dies irae. W „Requiem” Mozart, pod wpływem hrabiego Gottfrieda van Swietena, który udostępnił mu rękopisy barokowych mistrzów, wyraźnie inspiruje się m.in. muzyką G. F. Haendla, ale też mszą requialną zaprzyjaźnionego Michała Haydna, z 1771 r. Rozbudowuje jednak znacznie sekcję instrumentów dętych, wprowadzając m.in. koncertujące bassethorny, modne wówczas instrumenty o charakterystycznej ciemnej barwie i oczywiście wkłada wiele swojej genialnej inwencji, dzięki czemu powstaje ponadczasowe i uniwersalne dzieło, poruszające zarówno teatralnością i dramaturgią, jak też cudownymi fragmentami lirycznymi i wizjonerskimi rozwiązaniami harmonicznymi, inspirujące kolejne pokolenia kompozytorów i wykonawców.

 

Autor tekstu: Agnieszka Żarska

 

 

Wykonawcy:

Soliści:

Olga Pasiecznik - sopran,
Rafał Tomkiewicz - kontratenor,
Krystian Adam Krzeszowiak - tenor,
Peter Kooij - bas.

 

BAROQUE COLLEGIUM 1685 Chór i Orkiestra na instrumentach historycznych

Chór w składzie:

soprany: Magdalena Jacak, Małgorzata Kordas, Ewelina Sławska, Joanna Soczek, Ewa Splewińska, Agnieszka Zachwieja,
alty: Maria Jakabova, Daniel Oktawian Piotrowski, Magdalena Bartnikowska-Biernat, Matylda Sielska, Barbara Zacher,
tenory: Jakub Mastalski, Łukasz Nowak, Paweł Pecuszok, Piotr Szewczyk,
basy: Kajetan Biernat, Marcin Budziaszek, Łukasz Dziuba, Adam Radnicki.

Orkiestra w składzie:
Grzegorz Pytlik - puzon altowy, Robert Dąbrowski - puzon tenorowy, Robert Krajewski - puzon basowy,
Marian Mageria - trąbka I, Paweł Durowski - trąbka II, Tomasz Sobaniec - kotły,
Robert Michalski - bassethorn I, Jakub Drygas - bassethorn II,
Leszek Wachnik - fagot I, Petr Budin - fagot II,
Eva Kalová, Sarah Flögel - skrzypce I,
Bohumila Bidlová, Vit Nermut - skrzypce II,
Jakib Verner - viola, Helena Matyášová - wiolinczela, Lukáš Verner - kontrabas,
Filip Dvořák - pozytyw organowy.

 

Agnieszka Żarska - kierownictwo artystyczne/dyrygent.

 

 

 

Agnieszka Żarska - muzykolog, chórmistrz, dyrygent, manager kultury, fundriser (Instytut Muzykologii KUL - dyplom z wyróżnieniem, podyplomowe studia Zarządzania Kulturą na UJ). Współzałożycielka stowarzyszenia Szczawnicki Chór Kameralny, inicjatorka i kierownik  projektów artystycznych zespołu. Pomysłodawczyni, dyrektor artystyczny i organizacyjny Międzynarodowego Festiwalu Barokowe Eksploracje (12. edycji) nagrodzonego w 2015 r. „Perłą Pienin” za promocję Szczawnicy oraz regionu w Polsce i za granicą, a także w 2019 r. międzynarodowym certyfikatem jakości EFFE LABEL, przyznawanym wyjątkowym festiwalom europejskim przez grono organizatorów i ekspertów. W ramach Barokowych Eksploracji organizuje koncerty oratoryjno-kantatowe, recitale wirtuozowskie oraz polskie premiery barokowych oper. Przygotowuje i prowadzi autorskie projekty edukacyjne, propagujące muzykę i sztukę Baroku wśród szerokiej publiczności, w tym dzieci i młodzieży.

Agnieszka Żarska jest założycielką, kierownikiem artystycznym i dyrygentem międzynarodowego Baroque Collegium 1685 (chór i orkiestra) zrzeszającego grono znakomitych śpiewaków i instrumentalistów  wirtuozów. Jako dyrygent zrealizowała m.in. szeroki wybór Kantat J.S. Bacha w tym „Weihnachtsoratorium” BWV 248; Oratorium „Saul” i Oratorium „Mesjasz” oraz Chandos Anthems G. F. Haendla, ponadto dzieła C. Monteverdiego, M. A. Charpentiera, M. R. Delalande, G. Ph. Telemanna, muzykę środkowoeuropejską: S. Capricorniusa, M. Mielczewskiego, M. Zieleńskiego, S. S. Szarzyńskiego, G. G. Gorczyckiego, muzykę z archiwum w Kromieryżu. Koncertowała na Festiwalach w Polsce, Czechach, na Węgrzech i na Słowacji, podczas prestiżowych cykli i festiwali takich, m.in.: BACH 200 UW oraz Festiwal Gorczyckiego. W 2018 roku podjęła współpracę artystyczną z jednym z najwybitniejszych interpretatorów muzyki J. S. Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooijem. Jako pierwszy polski dyrygent, na zaproszenie Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, poprowadziła w 2019 r. Oratorium „Saul” HWV 53 G. F. Haendla z Peterem Kooijem w roli tytułowej oraz zrealizowała nagranie live audio/video tego dzieła, a także Oratoriów J. S. Bacha, transmitowanych na antenie TVP Kultura.

Jest pomysłodawczynią, koordynatorem i kierownikiem artystycznym Barokowych Wokalnych Kursów Mistrzowskich w Szczawnicy, dedykowanych młodym śpiewakom, pragnącym związać swoje kariery z wykonawstwem muzyki dawnej.

 

Agnieszka Żarska, zdj. MamiStudio

Agnieszka Żarska, zdj. MamiStudio

 

 

Międzynarodowy zespół Baroque Collegium 1685 (Chór & Orkiestra) prezentuje dzieła oratoryjno-kantatowe w nurcie wykonawstwa historycznego. Zespół zadebiutował w 2016 r. Oratorium Wielkanocnym J. S. Bacha BWV 249. Założycielką i kierownikiem artystycznym Baroque Collegium 1685 jest dyrygent, muzykolog i manager kultury - Agnieszka Żarska.

Collegium zrzesza pełnych pasji, profesjonalnych śpiewaków oraz renomowanych instrumentalistów i wirtuozów nurtu HIP, związanych z najważniejszymi europejskimi ośrodkami muzyki barokowej. Jest zapraszany do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych (Lubilaei Cantus, Festiwal im. G.G.Gorczyckiego, Bach200UW, Barokowe Eksploracje, Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica, Bydgoska Scena Barokowa) zyskując coraz szersze uznanie kręgów opiniotwórczych oraz szerokiej publiczności.

Zespół współpracuje z wybitnymi solistami. W 2018 r. zainaugurował współpracę z jednym z najlepszych interpretatorów muzyki Bacha na świecie, holenderskim śpiewakiem - Peterem Kooijem, w roku 2020 z wybitną sopranistką Olgą Pasiecznik, a w sezonie 2022 zapoczątkuje współpracę z Andreasem Schollem oraz Krystianem Adamem Krzeszowiakiem.

Zespół może poszczycić się pierwszymi w Polsce nagraniami Oratorium “Saul” G. F. Haendla oraz Oratoriów J. S. Bacha, transmitowanych dwukrotnie na antenie TVP Kultura, z udziałem grona znakomitych solistów.

Nagrania live zespołu są dostępne na: https://www.youtube.com/c/baroqueexplorations/featured

 

Baroque Collegium 1685

Baroque Collegium 1685

 

 

Peter Kooij

Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J. S. Bacha na świecie. Studia muzyczne rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował pod kierunkiem Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem.

Peter Kooij ma w dorobku ponad 150 wydawnictw fonograficznych nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics, Erato, EMI, BIS i innych. Występował na całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein w Wiedniu, nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie, Teatro Colón w Buenos Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall w Tokio, pod batutą takich dyrygentów, jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken, Sir Roger Norrington i Ivan Fisher.

Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Jest profesorem Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz Królewskiego Konserwatorium w Pradze, a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bremie.

Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii i Japonii. Peter Kooij został w 2016 roku nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku, przyznawanym dla najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.

 

Peter Kooij

Peter Kooij

 

 

Krystian Adam Krzeszowiak - ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu, a następnie studiował śpiew w Konserwatorium G. Verdiego w Mediolanie. Zadebiutował rolą księcia d’Almaviva w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, a następnie w roli tytułowej „La Clemenza di Tito” Mozarta oraz w „Il Matrimonio Segreto” Cimarozy.

Krystian Adam Krzeszowiak koncertuje w najlepszych salach koncertowych na całym świecie, regularnie współpracując z renomowanymi dyrygentami i zespołami, takimi jak: Sir John Eliot Gardiner/Monteverdi Choir and English Baroque Soloists; Claudio Abbado/ Orchestra Mozart; Giovanni Antonini/ Il Giardino Armonico; Fabio Bonizzoni/ La Risonanza; Theodor Currentzis/ Musica Aeterna; Alan Curtis/ Il Complesso Barocco; Ottavio Dantone/ Accademia Bizantina; L'arte del mondo/ Werner Ehrhardt; Diego Fasolis/ I Barocchisti; Vaclav Luks/ Collegium 1704; Federico Maria Sardelli/ Modo Antiquo; Ian Adamus/ Capella Cracoviensis.

Do największych osiągnięć w dotychczasowej karierze artysty należy zaliczyć m.in.: udział w produkcji „Il Ritorno d'Ulisse in Patria” C. Monteverdiego w Teatro alla Scala pod dyr. Rinaldo Alessandriniego, w reż.Roberta Wilsona; „Dixit Dominus” Pergolesiego pod dyr. Claudio Abbado z Orchestra Mozart (nagrywane dla Deutsche Grammophon); „Ottone in Villa” na Festiwalu w Insbrucku pod dyr. Giovanniego Antoniniego; światową premierę opery „Teneke” Fabio Vacchiego, jako debiut artysty w 2007 r. w Teatro alla Scala pod dyr. Roberto Abbado; „Dido and Aeneas” Purcella w Teatro La Fenice in Venice, pod dyr. Attilio Cremonesi; „Rodelinda” (Grimoaldo) G. F. Haendla z Capellą Cracoviensis; „Israel w Egipcie” pod dyr. Diego Fasolisa; „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” z Fabio Bonizzonim; „Ariodante” (Lurcanio) w Beaune oraz w Santiago de Compostela pod dyr. Federico M. Sardellego; „Le Cinesi” Glucka na Festiwalu Musikfestspiele in Potsdam oraz w Winterthur Theatre z Wernerem Erhardtem; „Requiem” MH559 Michała Haydna w Leverkusen.

Krystian Adama Krzeszowiak regularnie współpracuje z Sir. Johnem Eliotem Gardinerem, uczestnicząc w prestiżowych projektach jego zespołów, Monteverdi Choir oraz English Broque Soloists. Do najważniejszych należy zaliczyć tytułową rolę w „L’Orfeo” oraz „Nieszporach” C. Monteverdiego w Carnegie Hall i podczas tournee po USA, a także w Royal Albert Hall w Londynie, w ramach prestiżowego BBC proms oraz w Wersalu. A ponadto udział w światowym tournee „Monteverdi’s Trilogy” pod dyrekcją Sir J. E. Gardinera. Ostatni sezon artysty obejmował m.in. rolę Don Ottavio w „Don Giovannim” Mozarta w Tel Aviv Opera House, na Festiwalu w Znojmo oraz w Teatro dell’Arte w Mediolanie; „Wesele Figara” z Dutch National Opera w Amsterdamie pod dyr. Ivorego Boltona, nagranie „Il Sogno di Scipione” (Publio) Mozarta w Londynie z Classical Opera Company pod dyr. Iana Page. A ponadto takie produkcje jak: „L'Incoronazione di Poppea” pod dyr. Spinosiego w Barcelonie i Bilbao; „Mesjasz” w Wersalu; Monteverdi's „L'Orfeo”Monteverdiego w Leverkuseni Dusseldorf z L'Arte del Mondo;  La Resurrezione” z zespołem La Risonanza F. Bonizzoniego w Mediolanie; europejskie tournee z Oratorium „Israel w Egipcie” z Collegium 1704 pod dyr. V. Luksa oraz „Pasja Mateuszową” Bacha w  Théâtre des Champs-Elysées; ponadto europejskie tournee z „Benvenuto” Celliniego z Sir J.E. Gardinerem oraz Monteverdi Choir and Orchestra i wiele innych projektów.

 

Krystian Adam Krzeszowiak

Krystian Adam Krzeszowiak

 

 

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) - urodziła się na Ukrainie. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium. W czasie studiów podyplomowych w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w 1992 r. zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później na scenie Thęatre des Champs-Elysćes w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.

Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Handla, Mozarta, Webera, Bizeta. Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata.
Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz w recitalach, z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik, licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w słynnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, wśród których są: Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestra XVIII wieku,  pod batutą takich mistrzów, jak m.in. Ivor Bolton, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti.

Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem tygodnika „Polityka”, nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za najlepsze nagrania solowe, nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień, Złotym Krzyżem Zasługi oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową. W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 artystka otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 CD i DVD. które nagrała dla firm: CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

 

Olga Pasiecznik

Olga Pasiecznik

 

 

Rafał Tomkiewicz - kontratenor - artysta występuje na takich scenach jak Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu (G. F. Hänedel „Giustino” – Anastasio, A. Vivaldi „Bajazet” – Tamerlano, R. Cavalli „Il Giasone” - Giasone, „Saul” – Witch of Ender, Teatro Comunale w Bolzano (Włochy), w Operze w Biel/Bienne (Szwajcaria) – P. Eötvös „Radames” - Radames, Teatrze Wielkim w Poznaniu G. F. Händel „Giulio Cesare” - Tolomeo, „Jephta” – Hamor, Meiningen Staatstheater „Amadigi di Gaula” – Amadigi, Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie G. F. Händel „Rodelinda” - Unulfo, na festiwalach Styriarte w Graz, Dramma per Musica w Warszawie, Alessandro Stradella w Vitebro (Włochy), jak również w salach koncertowych Wiednia (Musikverein – Goldener Saal), Genewy, Lozanny, Bydgoszczy czy Warszawy.

Rafał Tomkiewicz występował z takimi dyrygentami jak m.in. G. Petrou, Jan Willem de Vried, A. Cremonesi P. Esswood, Ch. Moulds, B. Bayl, L. Stawarz, R. Diaz-Cajamarca, M. Chryssicos, A. de Carlo czy K. Garstka.

Artysta jest zapraszany przez takie orkiestry jak Freiburger Barockorchester, Ensemble Zefiro, Mare Nostrum, Royal Baroque Ensemble, Bach Consort Wien, Capela Regia Polona i wiele innych.

W 2019 ukazało się pierwsze światowe nagranie DVD opery A.Stradella ‘Il Trespolo tutore” gdzie partię Nino wykonywał Rafał Tomkiewicz pod dyrekcją A. de Carlo dla firmy DUX, a w październiku 2020 miało premierę nagranie CD z tą operą dla firmy Arcane.

W sezonie 2022/23 artysta zadebiutuje w Filharmonii Narodowej w Warszawie w oratorium „Izrael w Egipcie” G.F. Händla, The National Concert Hall w Dublinie w „Carminie Burana” C. Orffa, na Festiwalach Händlowskich w Halle oraz Karlsruhe „La Resurrezione”, „Lotario”. Po raz kolejny zagości w Getyndze na Händel-Festspiele, tym razem w oratorium „Semele“ Händla.

 

Rafał Tomkiewicz

Rafał Tomkiewicz

  • Biesiada TeatralnaOgólnopolski Festiwal Kapel Folkloru MiejskiegoKarpackie Biennale Grafiki Dzieci i MłodzieżyJazz bez

  • Budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych

Copyright © 2021 Centrum Kulturalne w Przemyślu | Wszelkie prawa zastrzeżone